Przykłady bizantyjskich opraw ołtarzowych


Oprawa z płaskorzeźbą z kosci słoniowej

Oprawa nieznanego rękopisu, składająca się z płytki z kości słoniowej pochądzącej z ok. XI w. oraz ramki brązowej z półszlachetnymi kamieniami z końca XIV w. Rozmiar: 182x165 mm
Restaurowana w wieku XIX, obecnie przechowywana w Muzeum Czartoryskich w Krakowie (sygn. Muz I 1418).


Okładka nieznanego rękopisu z płytką z kości słoniowej datowana na okres XI w. Oprawa z półszlachetnymi kamieniami pochodzi z XIV w.
Przechowywana w Muzeum Czartoryskich w Krakowie (Muz I 1417).


Ewangeliarz

Oprawa bizantyjska z ok. 970 r. z płaskorzeźbą z kości słoniowej, przedstawiającą Marię z Dzieciątkiem.
Srebrne pokrycie pochodzi z XVI w.
Przechowywana w Bibliotece Uniwersyteckiej w Jenie.


Oprawa grawerowana

Relikwiarz

Oprawa grawerowana z relikwiarza z X w., zawiera fragment prawdziwego krzyża, który został zrabowany z Konstantynopola przez krzyżowców po zdobyciu miasta w 1204 r.


Grawerowana

Przykład oprawy z grawerunkiem i emalią, z IX wieku.


Oprawa emaliowana

Emaliowana

Przykład oprawy emaliowanej z tzw. emalią celkową, technika wykonania polegała na tym, że na blachę ze szlachetnego metalu wlutowywano paski złote wg dowolnego wzoru, tworzyły się w ten sposób przegródki (celki), do których wlewano roztopione szkliwo emalii następnie polerowano je tak, iż powstawałagładka kolorowa powierzchnia pocięta złotymi żyłkami. Największy rozkwit tej techniki przypadł na okres X i XI w.


Emaliowana z Apostołami

Ewangeliarz z XII w., oprawa emaliowana zawiera postacie: Chrystusa (w centrum) archanioła, apostołów i ewangelistów. Oprawa ozdobiona została cennymi kamieniami a wizerunki - perłami. Linearny ujęcie postaci i jej szat sugeruje okres powstania emalii na około IX w.
Przechowywana w Biblioteca Marciana w Wenecji


 

Idź do:

Bizancjum | Psałterz Chludowa | Iluminacje bizantyjskie

 
(c) Stanisław Skórka skorka@wsp.krakow.pl
Statystyka