Biblioteki przy meczetach Księgarstwo |
Organizacja i zasady korzystania z bibliotek |
Biblioteki panujących | Biblioteki prywatne |
Biblioteki przy madrasach |
akazy islamu sprzyjały rozkwitowi nauki. Nad bramą biblioteki założonej w Konstantynopolu przez sułtana Muhammada II Zdobywcę, a zniszczonej przez trzęsienie ziemi i odbudowanej przez Mustafę III w 1771 r., był umieszczony napis : POSZUKIWANIE WIEDZY JEST OBOWIĄZKIEM KAŻDEGO MUZUŁMANINA ! Szybko rozwijała się teologia, prawo i nauki filologiczne, a w końcu i nauki ścisłe oraz filozofia. BIBLIOTEKI PRZY MECZETACHPierwszymi ośrodkami naukowymi w świecie muzłumańskim były meczety, które w pewnym sensie pełniły rolę uniwersytetów. Były one zorganizowane na modłę wszechnicy europejskiej, ale lepiej wyposażone. Uczono w nich religii, filologii języka arabskiego, prawa, filozofii oraz innych nauk przejętych ze świata antycznego. Dostęp mieli do nich wszyscy pragnący zdobywać wiedzę. Biedni otrzymywali stypendia w różnej postaci. Fundusze na zapomogi dla studentów i wynagrodzenia dla nauczycieli czerpano ze skarbca księcia lub panującego władcy oraz z pobożnych fundacji. Oczywiste jest, że przy meczetach zaczęto z czasem gromadzić książki (rękopisy). Początkowo były to przede wszystkim dzieła związane z religią i prawem religijnym oraz językiem arabskim. Przez wiele lat zgromadzono w nich setki tysięcy cennych rękopisów. Były to najczęściej różnego typu legaty pobożnych miłośników książki, którzy swoje księgozbiory przekazywali meczetom. Nie szczędzili oni także funduszy na nowe dzieła. W zwyczaju było też, że uczeni dawali swoje książki do powszechnego użytku. Do meczetów, które odegrały znaczącą rolę w rozwoju nauki i kultury muzułmańskiej należą m. in. następujące świątynie :
KSIĘGARSTWOZa panowania Abbasydów w Bagdadzie (VIII - X w.) zrodził się prawdziwy entuzjazm dla nauki. Tłumaczono filozoficzne i naukowe dzieła greckie, irańskie i indyjskie oraz tworzono oryginalne dzieła arabskie. Tak gwałtowny rozkwit kultury i nauki przyczynił się do rozwoju rzemiosła i sztuki związanej z książką. Dzięki temu w okresie największego rozkwitu nauki i kultury arabskiej i muzułmańskiej księgozbiory islamu liczyły nawet kilkaset tysięcy pięknie kaligrafowanych i artystycznie oprawionych tomów. Według danych historyka arabskiego Al-Ja'kubiego w wieku IX w samym Bagdadzie było ponad stu księgarzy. Byli oni nie tylko sprzedawcami książek, ale również kopistami, introligatorami i autorami. Z powodu tak różnorodnych zainteresowań stali się wkrótce znakomitymi znawcami książek oraz zagadnień związanych z bibliografią i historią literatury. Szczególne zasłużonym wydaje się być uczony księgarz Abu'l-Faradż Muhammad ibn Ishak al-Warrak al-Bagdadi ibn Abi Ja'kub an-Nadim (Uff ! Ależ nazwisk o), który w 987 roku przedstawił spis wszystkich dzieł, jakie przeszły przez jego ręce lub o których słyszał. Dzieło to pt. "Kitab al-Fihrist" (Księga-Katalog) stanowi bardzo cenne źródło wiadomości o książkach i ludziach. Notuje on tutaj wiele dzieł, które później zaginęły. Sklepy wykształconych księgarzy były często miejscem spotkań ludzi znamienitych m.in. literatów. BIBLIOTEKI PANUJĄCYCHBardzo wcześnie panujący odpowiedzieli na zapotrzebowanie zaspokojenia głodu wiedzy u swoich poddanych. Nie oszczędzali środków przy tworzeniu bibliotek, a nawet swego rodzaju akademii. Za ich przykładem poszli mniejsi dygnitarze, uczeni, miłośnicy książe k, którzy również gromadzili cenne księgozbiory i udostępniali je zainteresowanym. Do największych i najbogatszych bibliotek muzułmańskich możemy zaliczyć przede wszystkim "Dom Mądrości" w Bagdadzie, "Dom Wiedzy" w Kairze i bibliotekę Omajjadów w Kordobie .
BIBLIOTEKI PRZY MADRASACHMadrasy były to zupełnie samodzielne zakłady naukowe, mające własną organizację i cele. Impuls do zakładania tych szkół dał wezyr Nizam al-Mulk na przełomie XI i XII wieku. Szkoły założone przez niego wyposażone były w bogate biblioteki posiadając e wszystkie potrzebne do nauki dzieła. Miały one też własne fundusze przeznaczone na pensje dla profesorów i utrzymanie bibliotek. Instytucje tego typu powstały później w Syrii i Egipcie oraz Magrebie i służyć miały obronie ortodoksyjnego islamu su nnizmu przed propagandą szyizmu-ismailizmu. BIBLIOTEKI PRYWATNEUczeni muzułmańscy posiadali często swoje własne bogato wyposażone biblioteki. Poeta i uczony Ibn Hamdan założył bibliotekę, która była dostępna dla każdego, kto chciał z niej korzystać. Biednym dawano papier bezpłatnie. Sam fundator nauczał tam historii i literatury. Inny miłośnik książki, Ibn Fatis wzniósł w Kordobie wspaniały gmach przeznaczony specjalnie na bibliotekę. Na stałe pracowało w niej sześciu kopistów, którzy przez cały dzień, a czasem i noc, kopiowali cenne rękopisy. Z kolei uczony astronom z Bagdadu Ali ibn Jahia posiadał pałac i piękną bibliotekę, odwiedzaną przez uczonych z różnych krajów. Mogli oni studiować w niej za darmo. Zamiłowania bibliofilskie posiadały również kobiety andaluzyjskie. Wiele z nich uczyło się pisania, kaligrafii, gramatyki i poezji. Najsłynniejszą kobietą zamiłowaną w książkach była Aisza bint Ahmad ibn Muhammad ; założyła bibliotekę i zgro madziła w niej jeden z największych ówczesnych księgozbiorów w Kordobie. Setki kobiet pracowało też przy przepisywaniu rękopisów, szczególnie Koranu i modlitewników. ORGANIZACJA I ZASADY KORZYSTANIA Z BIBLIOTEKBiblioteki muzułmańskie posiadały specjalne gmachy względnie pomieszczenia z katalogami, w których książki ułożone były według działów. Tomy nie były układane pionowo na półkach lecz w szafach jedna na drugiej. Rękopisy odpowiednio poklasyfikowane według działów ustawiano w pewnym ustalonym porządku, zależnie od godności nauki. Egzemplarze Koranu zawsze zajmowały honorowe miejsce. Biblioteki były otwarte i dostępne dla każdego bezpłatnie. Papier, atrament i pióra również dostarczano bez opłat. Niektóre biblioteki dawały nawet środki utrzymania dla cudzoziemców. Przy wypożyczaniu książek poza bibliotekę trzeba było zwykle pozostawić zastaw. Książka arabska | Historia bibliotek | Pismo arabskie | Strona wstępna - "Regał" | Strona wstępna - wykaz | Bibliografia |
(c) Stronę przygotowała Anna Dołęga - studentka III r. bibliotekoznawstwa Statystyka |