Oprawy mameluckie | Oprawy perskie |
Oprawy południowo arabskie | Oprawy perskie z laki |
Oprawy magrebińskie | Oprawy turecko-osmańskie |
W oprawach możemy wyróżnić pewne style w zależności od kraju, w którym je wykonano. Artystyczna oprawa muzułmańska tak samo jak kaligrafia jest ściśle związana z księgą islamu - Koranem.
Przypuszczenie o istnieniu introligatorstwa we wczesnym okresie islamu u Arabów można opierać na rozwiniętym tam od dawna przemyśle skórzanym. Z czasem garbarstwo tak się rozwinęło, że surowiec zaczęto sprowadzać z innych krajów. Do rozwoju artystycznej oprawy przyczyniało się bardzo zamiłowanie do książki, jakie przejawiali panujący, książęta i ludzie wyżej postawieni, którzy nie szczędzili funduszy na zakładanie bibliotek. |
Oprawy mameluckieDo najpiękniejszych opraw muzułmańskich należą oprawy z epoki Mameluków (1250-1517). Sztuka introligatorska zyskała wówczas wielkie uznanie i wytworzyła szczególnie bogato oprawne kopie Koranu, które władcy fundowali dla meczetów. Piękna szata zewnętrzna przysparzała introligatorowi uznania, który będąc dumny ze swego dzieła umieszcza, swoje imię na oprawie w miejscu najbardziej widocznym. Brzegi tych opraw były przeważnie pokryte wstęgami napisów wokół geometrycznie zdobionych pól. Od XIV w. ożywiano często powierzchnię medalionami z arabesek lub kwiatów. Egipt i Syria były siedzibą wysoko stojącej sztuki introligatorskiej aż do XVI wieku, wytworzyły się tam szczególnie dwa typy opraw, obydwa z brązowej dość jasnej skóry z ochronną klapą: 1. z powtarzającym się wzorem geometrycznym i wstęgami wyciskanymi "na ślepo", rzadziej ze złoceniami,
2. typ oprawy zdobiony techniką nacinania skóry,
przy czym okładka posiadała środkowe medaliony w kształcie koła lub migdału w stylu magrebińskim. |
Oprawy południowo arabskie z XV i XVI w.Arabia południowo-wschodnia, a szczególnie region dzisiejszego Jemenu, wcześnie stworzyła wysoką rodzimą kulturę. Rozwinęła się tam między innymi piękna sztuka oprawy książki. Wszystkie oprawy były zaopatrzone w klapy i miały format najczęściej zbliżony do kwadratowego. Części środkowe okładek były wyciskane na ślepo w ornamenty, linie geometryczne i plecionki. Obramowania były zdobione podwójnymi wstęgami, złożonymi z małych stempli też wyciskanych na ślepo. Na tych oprawach nie występują wyciski w złocie. Spotyka się jedynie wyciski z napisami, zawierającymi zwykle formuły życzeń, błogosławieństw dla właściciela kodeksu, itp. Oprawy jemeńskie były znane już od dawna (ok. X wieku), niestety do naszych czasów przetrwały jedynie kodeksy z oprawami z wieków XV i XVI. |
Oprawy magrebińskie
Afryka północna i Hiszpania muzułmańska były znane z wyrobu dobrych skór, m.in. skóry kordobańskie z Andaluzji, marokiny z Maroka czy bagazi z Algierii. Używano ich do wyrobu najrozmaitszych przedmiotów, takich jak: obrusy, poduszki, siodła, torebki oraz pięknych opraw książek. W Magrebie i w Fezie obserwujemy dwie różne formy opraw: W Afryce północnej spotykamy zwartą grupę opraw, podobną do opraw egipsko-syryjsko-arabskich: okładka jest zdobiona z posklejanych kart papieru (tektury), obciągnięta skórą, posiadająca powszechnie stosowaną klapę ochronną. Różnią się one od orientalnych opraw uboższym ornamentem geometrycznym. Zamiast egipskiego motywu ornamentacyjnego, pokrywającego często całą powierzchnię, tu ozdoby występują przeważnie tylko w środku okładki, przybierając kształt okrągły z różnymi dodatkami. |
Oprawy perskie
Piękna oprawa książki przeszła w Persji znaczną ewolucję. Wiadomo, iż Persowie lubowali się w sztuce, czego dowodem są m.in. słynne perskie dywany. W XVI w. arabski wpływ w Persji dał się jeszcze silniej odczuć. Nielicznie zachowane oprawy tego okresu charakteryzują się surowa prostotą ornamentacji i kompletnym brakiem złocenia zarówno w technice, jak i dekoracji. Z początkiem XV w. zaszły jednak zasadnicze zmiany ozdoby dekoratywnej. Inne polityczne i kulturalne centra, jak na przykład Herat, przejęły kierownictwo całego muzułmańskiego Bliskiego Wschodu w rzemiośle i zostały wprowadzone nowe udoskonalone metody w stylu dekoracji wraz z radykalnymi innowacjami. Niestety nie zachowały się żadne wiadomości o introligatorach w tamtych czasach, którzy przecież cieszyli się uprzywilejowaną pozycją w akademii w Heracie.
Rozkwit produkcji książki perskiej przypadł na lata panowania Szah Rucha Mirzy (1405-1447), bibliofila, który na swoim dworze prowadził akademię i bibliotekę królewską, założoną przez jego syna Bajsunkura Mirzę, dzięki której zapoczątkowano "złoty okres" perskiej sztuki introligatorskiej.
Jednym z oczywistych osiągnięć introligatorni z Heratu w dekoracji okładek było wprowadzenie pejzażu ze scenami figuralnymi i zwierzętami, często fantastycznymi, wykonanymi techniką ślepo tłoczonych ornamentów. Większość zwierząt, ptaków
i fantastycznych istot uzupełniających pejzaże wykazuje silny wpływ Dalekiego Wschodu, lecz ich realizm i kompozycja były charakterystyczne dla malarstwa miniaturowego szkoły herackiej. Introligator, który pozostawał pod wpływem chińskim, wypełniał środek okładki wspaniałym mitycznym ptakiem, albo też ognistymi smokami w rozmaitych postaciach. Wśród najstarszych opraw timuridzkich znajdujemy okładki bez złoceń, o wzorach ślepo tłoczonych. |
Oprawy perskie z laki
Na okres Safawidów przypadają najpiękniejsze okładki z laki. Jednak najstarsze spotykane oprawy lakowe odnoszą się do wcześniejszego okresu. Chińska technika lakowa dotarła do mistrzów perskich prawdopodobnie za pośrednictwem Timura i jego otoczenia. |
Oprawy turecko-osmańskieW Turcji introligatorzy podobnie jak i kaligrafowie cieszyli się wielkim szacunkiem. Stanowili dobrze zorganizowany cech, który miał być założony przez sułtana Bajazyda II (1481-1512). W krajach podbitych przez Turków Osmańskich dominowały motywy realistyczne, zaczerpnięte z przyrody. Podobnie jak w malarstwie, tak i rzemiośle introligatorskim Turcja pozostawała pod silnymi wpływami perskimi. Najpopularniejszy ornament oprawy perskiej z XVI w. to owalny medalion w środku okładki, po bokach kartusze i rozety. Został on przejęty przez introligatorów osmańskich. Rozpowszechniła się również charakterystyczna dla sztuki tureckiej dekoracja kwiatowa, która często jednolitym wzorem pokrywa całą powierzchnię okładki. Technika lakowa, która była stosowana na okładki Koranów wraz z drobiazgowo wykonanymi arabeskami i delikatnymi obramowaniami kwiatowymi, znana była również w Turcji. |
Książka arabska | Historia książki | Oprawy bizantyjskie | Pismo arabskie | Oprawy w Krakowie | Miniatura w książce arabskiej